teklif bedelinin bilgisayarda sehven çok düşük yazıldığının açık olduğu

KAMU İHALE KURULU KARARI
Toplantı No
: 2016/013
Gündem No
: 12
Karar Tarihi
: 24.02.2016
Karar No
: 2016/UY.I-600
1
TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:
Başkan: Mahmut GÜRSES
Üyeler: II. Başkan Kazım ÖZKAN, Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki
ADLI, Hasan KOCAGÖZ, Hamdi GÜLEÇ, Dr. Mehmet AKSOY
BAŞVURU SAHİBİ:
Ser-Dal Enerji Elektrik Elektronik İnşaat Taşımacılık Mimarlık Mühendislik İthalat ve İhracat
Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi,
İvedik Organize Sanayi Bölgesi 1480. Sokak No:16 Yenimahalle/ANKARA
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü,
Mehmet Akif Ersoy Mah. Bağdat Cad. No: 62 Yenimahalle/ANKARA
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2015/113451 İhale Kayıt Numaralı “Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Trafo, AG/YG Kablo
Çekimi ve Kompansazyon Tesisi Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 17.09.2015 tarihinde açık ihale usulü ile
gerçekleştirilen “Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Trafo, AG/YG Kablo Çekimi ve
Kompansazyon Tesisi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Ser-Dal Enerji Elektrik Elektronik
İnşaat Taşımacılık Mimarlık Mühendislik İthalat ve İhracat Ticaret ve Sanayi Limited
Şirketinin 09.10.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun idarenin 14.10.2015 tarihli
yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.10.2015 tarih ve 83804 sayı ile Kurum
kayıtlarına alınan 19.10.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, bu
başvuru üzerine alınan 28.10.2015 tarihli ve 2015/UH.IV-2892 sayılı Kurul kararına karşı
başvuru sahibi tarafından Ankara 17. İdare Mahkemesinde açılan dava sonucunda anılan
Mahkemece verilen karar üzerine, Kurulun 03.02.2016 tarihli ve 2016/MK-45 sayılı kararıyla
başvuruya ilişkin olarak esasın incelenmesine geçilmiştir.
Başvuruya ilişkin olarak 2015/2695-01 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında
yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, teklif ettikleri bedelin yaklaşık maliyetin % 68,81
altında olduğu, piyasa koşulları göz önüne alındığında teklif bedelinin bilgisayar ortamında
sehven hatalı hesaplandığının açık olduğu, ihale komisyonunun kamu kaynaklarının verimli
kullanılmasından ve işin yapılabilirliğinden sorumlu olduğu, teklif ettikleri fiyatla işin
yapılamayacağının açık olduğu, bilgisayar ortamında hazırlanan teklifteki hatanın aritmetik
hata olarak kabul edilmesi ve tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına
yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit
edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37’nci maddesinde; uygun olmadığı belirlenen
isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan tekliflerin
değerlendirme dışı bırakılacağı, 38’inci maddesinde; ihale komisyonunun verilen teklifleri
değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre
teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit ederek bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre
içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları
yazılı olarak isteyeceği, imalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik
olması, seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım
işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar, teklif edilen mal, hizmet veya
yapım işinin özgünlüğü gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük
teklifleri değerlendireceği, bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen
veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği, Kurumun, ihale
konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük
tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi
amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen
açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti aynı Kanun’un
8’inci maddesinde öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım
işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama
istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkili olduğu, ihale
komisyonunun bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas
alacağı hükme bağlanmıştır.
Aynı Kanun’un 40’ıncı maddesinde; 37 ve 38’inci maddelere göre yapılan
değerlendirme sonucunda ihalenin, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin
üzerinde bırakılacağı, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, sadece fiyat esasına göre veya
fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer
gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği hüküm altına alınmıştır.
Aktarılan Kanun’un 38’inci maddesinde öngörülen yetkiye istinaden Kurum
tarafından Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 60’ıncı maddesi ile Kamu İhale
Genel Tebliği’nin 45’inci maddesinde aşırı düşük tekliflerin belirlenmesi, değerlendirilmesi
ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi hususlarında düzenlemeler yapılmıştır.
Anılan Yönetmelik’in 60’ıncı maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca yaklaşık maliyeti
4734 sayılı Kanun’un 8’inci maddesinde öngörülen eşik değerin üçte birine kadar olan ve açık
ihale veya aynı Kanun’un 21’nci maddesinin (b) ve (c) bentleri gereğince pazarlık usulü ile
yapılan ihalelerde idareler; aşırı düşük teklif açıklaması isteme, ihaleyi aşırı düşük teklif tespit
ve değerlendirme işlemleri yapmaksızın sonuçlandırma veya aşırı düşük teklif sınır değerinin
altında teklif sunan isteklilerin teklifini açıklama istemeksizin reddetme yöntemlerinden birini
kullanmak zorundadır.
Anahtar teslimi götürü bedel teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen başvuruya konu
ihaleye ilişkin İdari Şartname’nin 33.2’nci maddesinde; ihalenin, 4734 sayılı Kanun’un
38’inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin ekonomik açıdan en avantajlı teklif
üzerinde bırakılacağı, 35.1’inci maddesinde ise; teklif edilen fiyatlardan en düşük olanının
ekonomik açıdan en avantajlı teklif kabul edileceği hususlarının düzenlendiği belirlenmiştir.

02.10.2015 tarihli ihale komisyon kararı incelendiğinde, komisyon tarafından gerekli
değerlendirmeler yapıldıktan sonra en düşük fiyatı teklif eden başvuru sahibinin teklifinin
ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
Başvuru sahibinin teklif mektubunda; ihale dokümanını tamamen okuyup kabul
ettiğini, teklif fiyata dahil olduğu belirtilen tüm masraflar da dahil olmak üzere ihale
dokümanında yer alan tüm düzenlemeleri dikkate alarak teklif verdiğini ve dokümanda yer
alan yükümlülükleri yerine getirmemesi durumunda uygulanacak yaptırımları kabul ettiğini
beyan etmiş olması, anahtar teslimi götürü bedel teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen
başvuruya konu ihalede teklif edilen fiyatın hesabında aritmetik hata yapılıp yapılmadığı
tespitinin aşırı düşük teklif açıklama ve değerlendirme işlemleri yapılmaksızın
sonuçlandırılan ihalelerde gerekli ve mümkün olmaması, bir sermaye şirketi tacir olarak
başvuru sahibinin 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 18’inci maddesinin 2’nci fıkrası
uyarınca ticaretine ait bütün faaliyetlerinde basiretli bir iş adamı gibi hareket etme
yükümlülüğünün bulunması hususları gözetildiğinde, ihale komisyonunca ihalenin ilgili
mevzuat hükümleri ve ihale dokümanı düzenlemelerine uygun bir şekilde sonuçlandırılmış
olduğu, dolayısıyla itirazen şikayet başvurusunun reddi gerektiği neticesine varılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ
edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare
Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen
şikâyet başvurusunun reddine,
Oyçokluğu ile karar verildi.
Mahmut GÜRSES
Başkan
Kazım ÖZKAN
II. Başkan
Ali Kemal AKKOÇ
Kurul Üyesi
Ahmet ÖZBAKIR
Kurul Üyesi
Mehmet Zeki ADLI
Kurul Üyesi
Hasan KOCAGÖZ
Kurul Üyesi
Hamdi GÜLEÇ
Kurul Üyesi
Dr. Mehmet AKSOY
Kurul Üyesi

KARŞI OY
Başvuru sahibinin itirazen şikâyet dilekçesinde yer alan “teklif ettikleri bedelin
yaklaşık maliyetin % 68,81 altında olduğu, piyasa koşulları göz önüne alındığında teklif
bedelinin bilgisayar ortamında sehven hatalı hesaplandığının açık olduğu, ihale
komisyonunun kamu kaynaklarının verimli kullanılmasından ve işin yapılabilirliğinden
sorumlu olduğu, teklif ettikleri fiyatla işin yapılamayacağının açık olduğu, bilgisayar
ortamında hazırlanan teklifteki hatanın aritmetik hata olarak kabul edilmesi ve tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılması gerektiği” şeklindeki iddiasının incelenmesi neticesinde,
başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı gerekçesi ile, Kurul çoğunluğunca, “itirazen
şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.
Anılan kararda, başvuru sahibinin teklif mektubunda; ihale dokümanını tamamen
okuyup kabul ettiğini, teklif fiyata dahil olduğu belirtilen tüm masraflar da dahil olmak üzere
ihale dokümanında yer alan tüm düzenlemeleri dikkate alarak teklif verdiğini ve dokümanda
yer alan yükümlülükleri yerine getirmemesi durumunda uygulanacak yaptırımları kabul
ettiğini beyan etmiş olması, anahtar teslimi götürü bedel teklif alınmak suretiyle
gerçekleştirilen başvuruya konu ihalede teklif edilen fiyatın hesabında aritmetik hata yapılıp
yapılmadığı tespitinin aşırı düşük teklif açıklama ve değerlendirme işlemleri yapılmaksızın
sonuçlandırılan ihalelerde gerekli ve mümkün olmaması, bir sermaye şirketi tacir olarak
başvuru sahibinin 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 18’inci maddesinin 2’nci fıkrası
uyarınca ticaretine ait bütün faaliyetlerinde basiretli bir iş adamı gibi hareket etme
yükümlülüğünün bulunması hususları gözetildiğinde, ihale komisyonunca ihalenin ilgili
mevzuat hükümleri ve ihale dokümanı düzenlemelerine uygun bir şekilde sonuçlandırılmış
olduğu, dolayısıyla başvurunun reddi gerektiği ifade edilmektedir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci
maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri 37’nci maddeye göre değerlendirdikten sonra,
diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük
olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif
sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak
ister. …” hükmü yer almaktadır. Söz konusu Kanun hükmünde öngörülen yetkiye istinaden
Kamu İhale Kurumu tarafından Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 60’ıncı
maddesi ile Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45’inci maddesinde aşırı düşük tekliflerin
belirlenmesi, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi
hususlarında düzenlemeler yapılmıştır.
Uyuşmazlık konusu ihalede, idarece yaklaşık maliyetin 288.585,27 TL olarak
belirlendiği, ihaleye beş (5) isteklinin katıldığı, 3 isteklinin teklif fiyatının yaklaşık maliyetin
üzerinde olduğu, başvuru sahibi ile bir isteklinin teklifinin yaklaşık maliyetin altında olduğu,
ihalenin 90.000,00 TL teklif veren başvuru sahibi isteklinin üzerinde bırakıldığı, ekonomik
açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen isteklinin teklif fiyatının ise 249.000,00 TL
olduğu görülmektedir. Bu haliyle başvuru sahibinin teklif fiyatının yaklaşık maliyete ve diğer
tekliflere göre çok düşük olduğu ve teklif fiyatının hesaplanmasında bir hata olduğu
kanaatine varılmıştır.
KAMU İHALE KURULU KARARI
Toplantı No
: 2016/013
Gündem No
: 12
Karar Tarihi
: 24.02.2016
Karar No
: 2016/UY.I-600
5
Yukarıda yer verilen Kanun hükmü gereğince, ihale komisyonu tarafından verilen
tekliflerin diğer tekliflere ve yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit
etmesi gerekmektedir. Ayrıca, anılan Kanun maddesinde, teklif fiyatı aşırı düşük teklifin
reddedilmesinin öncelik olduğu, ancak reddetmeden önce teklif sahiplerinden açıklama
isteyeceği belirtilmektedir.
Bu itibarla, söz konusu ihalede, başvuru sahibi tarafından sehven yapıldığı anlaşılan
bir hata ile verilen çok düşük teklif fiyatının idarece bir avantajlı durum olarak
değerlendirilmesi ve bu teklif üzerinden yapılacak sözleşme ile zarar edeceği anlaşılan bir
istekli üzerinde ihalenin bırakılmasının anılan kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde yerinde
olmadığı ve söz konusu isteklinin hakkının ve menfaatinin hukuken korunması gerektiği
değerlendirilmektedir. Bu kapsamda, incelenen ihalede, teklif fiyatı diğer teklife ve idarece
belirlenen yaklaşık maliyete göre çok düşük olan bu teklifin, aşırı düşük teklif olarak
değerlendirilmesi ve söz konusu teklife ilişkin aşırı düşük teklif sorgulaması yapılarak
ihalenin sonuçlandırılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, uyuşmazlığa konu ihalede, “düzeltici işlem belirlenmesine”
karar verilmesi gerektiği yönündeki düşüncemle, “itirazen şikayet başvurusunun reddine”
niteliğindeki karara katılmıyorum.
Hasan KOCAGÖZ
Kurul Üy

Hiç yorum yok: