PERSONEL ÇALIŞTIRILMASINA DAYALI HİZMET ALIM İHALELERİ YAKLAŞIK MALİYETLERİ DOĞRU HESAPLANIYOR MU?

PERSONEL ÇALIŞTIRILMASINA DAYALI HİZMET ALIM İHALELERİ YAKLAŞIK MALİYETLERİ DOĞRU HESAPLANIYOR MU?


Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında yaklaşık maliyet tespiti yapılırken, kar tutarı hatalı matrah üzerinden hesap edilmekte ve bu sebeple hatalı yaklaşık maliyet hazırlanmasına neden olunmaktadır. Bu hata özellikle sınır değer ve aşırı düşük teklif sorgulaması açısından önemlidir.

PERSONEL ÇALIŞTIRILMASINA DAYALI HİZMET ALIM İHALELERİ YAKLAŞIK MALİYETLERİ DOĞRU HESAPLANIYOR MU?
Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alım İhalelerinde yaklaşık maliyetlerin KİK hesaplama modülü üzerinden hesaplanması yüklenici karı hesaplanma aşamasında bazı hatalı uygulamalara sebep olmaktadır.
Yaklaşık maliyetin doğru ve gerçekçi bir biçimde hazırlanması Kamu İhale Kanunu’nun 9’uncu maddesinin amir hükmüdür. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım ihalelerinde yaklaşık maliyetin nasıl hazırlanması gerektiği hususu, Hizmet Alım İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin 3’üncü fıkrasında ayrıntılı olarak düzenlenmiştir. Bu fıkrada aynen; “Hizmetin gerçekleştirilmesi için gerekli olan iş kalemlerine veya iş gruplarına ilişkin miktarların tespit edilen fiyatlarla çarpımı sonucu bulunan tutarların toplanması ile elde edilen genel toplam tutar, sözleşme giderleri ve genel giderler ile KDV hariç olarak belirlenir. Bulunan bu tutara işin niteliği dikkate alınarak % 20 oranını geçmemek üzere yüklenici kârı eklenir. Bu tutar, kâr hariç belirlenen genel toplam tutar üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler ile toplanarak yaklaşık maliyet hesaplanır. Buna ilişkin hesap cetveli hazırlayanlarca imzalandıktan sonra, ihale onay belgesinin ekine konularak ihale yetkilisine sunulur. (Ek 16/7/2011- 27996 R.G./1. md.) Yüklenici için öngörülen kar tutarının bu cetvelde gösterilmesi zorunludur.” denilmektedir.
Yukarıda belirtilen madde hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım ihalelerinde yaklaşık maliyetin; yüklenici karının % 20 oranını aşmamak üzere ve sözleşme ve genel giderler hariç toplam maliyet kalemleri üzerinden hesaplanması gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.
Konunun daha iyi anlaşılması nedeniyle aşağıdaki örnek ile açıklanmaya çalışılacaktır;
100 kişilik temizlik hizmetinin alımının yapılacağı bir işte;
  • Toplam 26 gün üzerinden günlük 6-TL yemek bedeli,
  • Toplam 26 gün üzerinden günlük 3-TL yol bedeli,
Hesaplamalara dâhil edilecektir.

Kamu İdarelerinin Yaklaşık maliyet hesap cetveli genellikle aşağıdaki gibi hazırlanmaktadır;

Sayı
Birim Fiyat
Toplam Fiyat
Asgari Ücretin %50 fazlası (Müdür)
1 Kişi
3.061,43
3.061,43
Asgari Ücretin %25 fazlası (Şef)
2 Kişi
2.196,91
4.393,82
Asgari Ücret
97 Kişi
1.814,22
175.979,34

Ara Toplam
183.434,59

Yüklenici Karı (%20)
36.686,92

TOPLAM
220.121,51
Oysa aşağıda verilen KİK hesaplama modülü örneğinde de görüleceği üzere işçilik maliyetlerinin içinde sözleşme ve genel giderleri de bulunmaktadır. Ve bu tutar üzerine %20 yüklenici karı uygulandığından yaklaşık maliyet hatalı hesaplanmaktadır.
Açıklanan nedenlerle Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alım İhalelerinde yaklaşık maliyetlerin aşağıdaki gibi hazırlanması gerekmektedir.

Sayı
Birim Fiyat
Toplam Fiyat
Asgari Ücretin %50 fazlası(Müdür)
1 Kişi
3.061,43
3.061,43
Asgari Ücretin %25 fazlası(Şef)
2 Kişi
2.196,91
4.393,82
Asgari Ücret
97 Kişi
1.814,22
175.979,34
Ara Toplam
183.434,59
Sözleşme ve Genel Giderler Düşülmüş Toplam
183.434,59/ 1.04 = 176.379,41
Yüklenici Karı (%20)
35.275,88
TOPLAM
218.710,47

Hiç yorum yok: